20260305-IAJ18757
gradient
#InTeam
- Ugens interview: Holger Glandorf

„Holdånd, passion og ikke mindst sjov“

Begivenhederne på banen afspejles i tabellerne og resultatlisterne. Men der er også mange organisatoriske forhold, som samles i SG Flensburg-Handewitts administration. Et interview med SG’s administrerende direktør Holger Glandorf.

Holger, for nylig kunne man se en video, hvor du spillede håndbold i Duburghalle iført SG-trøje. Spiller du stadig aktivt håndbold på nogen måde?
Holger Glandorf: Det var nogle lidt ældre optagelser fra december. Jeg skulle spille for et All-Star-hold og ville se, om det kunne lade sig gøre. Jeg var så en enkelt gang til træning med A-ungdomsholdet, hvor min søn også spiller. Det var en engangsforestilling. Jeg spiller ikke håndbold længere. Det ville heller ikke fungere på grund af min skulder.

Men du har sikkert med håndbold at gøre hver dag. Hvor meget fritid har en direktør for SG?
Holger Glandorf: Ikke meget, siger min kone altid. Da mine to sønner spiller, er håndbolden også allestedsnærværende i fritiden. Og man møder altid nogen, man kan tale håndbold med. Men jeg sørger for at få lidt fri.

Hvor ofte er du til træning med holdet? Hvad er dine opgaver der?
Holger Glandorf: I nogle uger er jeg til træning hver dag, så er der uger, hvor jeg kun når det én gang. Tiden fra kl. 10 til 13 kolliderer ofte med andre aftaler. Men det er altid vigtigt for mig at få et indtryk af stemningen. Man taler med spillerne, nogle gange opstår der spørgsmål, og der skal løses noget spontant – det kan være en ansøgning om børnepenge, der skal indgives. Vi er også ansvarlige for den slags ting.

Hvordan følger du hjemmekampe og udekampe?
Holger Glandorf: Til hjemmekampene er jeg altid til stede. Udekampe afhænger af stedet og min kalender. Jeg var i Hannover og i Aarhus, men ikke i Mannheim. Der sad jeg foran fjernsynet og fulgte kampen hjemmefra. Ljubomir Vranjes var med som sportsdirektør. Der er altid mindst én fra den officielle side med til udekampene.

Har du en plads i GP Joule Arena, hvorfra du følger kampene?
Holger Glandorf: Nej, jeg står i en åbning ved sidelinjen og følger de 60 minutter derfra – medmindre der er noget meget vigtigt, der skal ordnes med kort varsel. Før og efter hjemmekampene er det normalt, at der er samtaler med partnere og sponsorer.

Er du mest til stede på kontoret eller ude til en række aftaler?
Holger Glandorf: Det kan man ikke svare på generelt. Nogle gange er jeg på kontoret hele dagen, andre gange er jeg kun ude. Det sker, at jeg stadig sidder på kontoret kl. 22, andre dage kan jeg allerede holde fri kl. 18. Også på kampdage kan det ske, at jeg kører tilbage til kontoret bagefter. Jeg forsøger at være til stede så ofte som muligt for at være der for mine kolleger og kunne drøfte ting med dem.

Du har ti medarbejdere på kontoret. Er holdånden lige så vigtig på kontoret som på banen?
Holger Glandorf: Holdånd, passion og også sjov er vigtigt for at kunne klare de opgaver, der dukker op, i vores team, da de ofte ligger uden for de normale arbejdstider. Et aktuelt eksempel er den næste hjemmekamp i EHF European League. Der er stadig et arrangement i GP JOULE Arena tirsdag aften. Vi går i gang allerede om natten og fortsætter onsdag formiddag for at gøre alt klar til vores kamp. Heldigvis har vi også stor erfaring i teamet. Med Jan von der Wehl er en velafprøvet medarbejder netop vendt tilbage til os.

Hvilke opgaver har højeste prioritet i øjeblikket?
Holger Glandorf: Det er meget sammensat. Sportslige emner er altid på dagsordenen. Om foråret handler det altid om at forlænge kontrakter med trofaste sponsorer og styrke de langvarige partnerskaber. Planlægningen af den nye sæson er også i gang.

Hvordan udvikler SG's sponsorlandskab sig?
Holger Glandorf: Det vil jeg betegne som grundlæggende stabilt – sammenligneligt med de seneste år. Det er en stabilitet, som vi i lyset af den ikke særlig rosenrøde økonomiske situation i Tyskland må arbejde hårdt for at opnå, så vi kan klare vores budget i denne region. Det sværeste i den aktuelle situation er at finde nye, pålidelige partnere.

Sportsligt er holdet fuldt ud med i kampen om billetterne til EHF Champions League. Hvor vigtigt ville kvalificeringen være for klubben?
Holger Glandorf: Det ville være et udstillingsvindue for klubben at deltage i den højeste internationale turnering. Det giver stor motivation. De økonomiske incitamenter er naturligvis heller ikke til at kimse ad, selvom disse endnu ikke kan vurderes præcist på grund af reformen i EHF Champions League.

I hvilket omfang er du involveret i den sportslige personaleplanlægning?
Holger Glandorf: Der er jeg fuldt ud med. Ljubomir Vranjes og vores træner Aleš Pajović tager sig primært af potentielle kandidater og scouting. Jeg har været i håndboldbranchen længe nok til at danne mig en mening om mulige spillere. Desuden bringer jeg altid den økonomiske side ind i billedet.

Når forhandlingerne er afsluttet, er der en kontrakt. Men der er det kun dig, der underskriver for SG, ikke?
Holger Glandorf: Ja, det er rigtigt. Det er altid en dejlig følelse, når det investerede arbejde har båret frugt. Det er det samme, når kontrakter og aftaler med sponsorer og partnere underskrives. Desværre er der altid også den anden side, hvor man gør sig stor umage og er i gode forhandlinger, men alligevel får et afslag. Desto bedre er det, når det lykkes at indgå en aftale.

Under en paneldebat i SG’s Sports Business Club nævnte håndboldikonet Stefan Kretzschmar et hallprojekt ved den tysk-danske grænse. Hvor realistisk er et sådant projekt?
Holger Glandorf: Jeg vil kalde det en drøm. Man tænker selvfølgelig altid over en fremtidig udvikling. Ideen var allerede i medierne, da jeg slet ikke var hos SG endnu. Hvis den virkelig skulle realiseres, ville det kræve store partnere, nogle af de rigtige personer og meget tid.

GP JOULE Arena er næsten altid udsolgt i DAIKIN HBL. Er der planer om udvidelse?
Holger Glandorf: Når man stiller dette spørgsmål, skal man altid huske på, at vi ikke er ejere, men lejere af GP JOULE Arena. Man bør rette spørgsmålet til ejerselskabet. Der er sket noget på det seneste med en klar adskillelse af brugsområderne og en ny belysning. Vi ville ønske os flere pladser og flere muligheder i business-sektoren. 

Lad os vende tilbage til den indledningsvis nævnte Duburghalle. Er der nyt om moderniseringen af SG's træningsanlæg?
Holger Glandorf: Der er vi på rette vej. Hovedaktøren er vores moderklub TSB Flensburg, som ejer Duburghalle. Det ser ud til, at der snart vil ske en ombygning.
 

Oprettet af ki